23 maj 2011

Nu börjar vecka 25

Dvs, det har nu gått 6 hela månader! 24 veckor (av 40 veckor) eller 168 dagar(av 280dagar) eller nu är det ”bara” 40% kvar om man föredar det sätter att räkna.

Fostret väger cirka 650 gram och är ungefär 30 centimeter långt.

Vecka 25. bilden lånad från 1177.se

Det är konstigt, men det finns olika ”rön” om när tredje trimestern börjar. Men enligt 1177.se (landstingens och regionernas gemensamma webbplats för råd om vård) så börjar den idag! Enligt nästan alla andra börjar den efter v 27. (Ser ut som man i Sverige går efter månader och utomlands efter veckor, suck den konsekventa sjukvården...)

På 1177.se står det även att man räknar med att så många som upp till var femte partner till en gravid kvinna också får en viktuppgång under graviditeten.

Deras råd är att det är nu bra att börja tänka på hur man kan förbereda sig för förlossningen. Det finns ju endel barn som bestämmer sig att komma ut redan nu. Jag har en film hemma som vi ska titta på med profylax och råd inför födseln eftersom vi sagt att vi inte vill gå på en riktig profylaxkurs. Just nu känns den filmen mer av ett stressmoment eftersom att jag aldrig lyckas ta mig tiden till att sätta i skivan i dvdn!! Jag måste ju beställa varmvattenberedare till stugan och bestämma kakel till köket, det känns ju mycket mer prioriterat och framför allt kul : )

Jag är mycket piggare nu men märker att mina höfter inte riktigt orkar med fast jag tar det lugnt. I morse var rulltrappan stängd för renovering och eftersom jag efter en fixar helg i stugan är lite öm så tog jag hissen i stället. Det är första gången jag tar hissen ner och jag blev chockad att den tog 5 min! Helt klart med anpassad till pensionärer utan tider att passa, hade fler i ålden 25-45 använt den så hade det åtminstonde gått i samma fart som rulltrappan, jag är helt övertygad.

T-Västra skogen

Näckrosens rulltrappa är nästan lika lång som Västra skogens som är den längsta med sina 33 meters stigning i höjdled.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar