03 maj 2011

nu börjar vecka 22

Tiden flyger som vanligt iväg om 3 veckor börjar tredje trimestern! Jag har mer eller mindre slumrat mig igenom hela den andra trimestern. Och det som ska vara den mest aktiva delen, jaja men jag tror järntabletterna börjar verka för igår efter middagen reste jag mig från mitt horisontella läge i soffan och för en gångs skull så var det inte för att gå direkt till sängen(!) utan istället tog jag en oplanerad promenad runt i lägenheten, känns som ett litet mirakel ; )

När man har kommit så här långt i graviditeten så behöver man ca 1 matigt mellanmål och en frukt extra per dag, dvs ca 500 kcal. Jag har ännu inte börja äta mer än vanligt men gissar att det kan bero på min belägring av soffan senaste tiden. Men eftersom jag känner mig bra mycket piggare och funderar jag på att tvinga ut M på en promenad efter jobbet, så slår jag idag på stort och tar mig ett mellanmål.


Barnmorskan hörde föresten av sig och sa att mina svullna fötter med största sannolikhet beror på mitt dåliga blodtryck. Och hon höll med om att jag som vanligt inte håller mig inom vad som anses som normalt, vilket kan vara skönt nu när vi ska leva Svensson liv i radhus : )

Min kollega som ligger 3 veckor efter mig berätta att hon i helgen köpte barnvagn och Denise Lopez vars blog jag följer (hon har samma leveransdatum som mig, dvs 12 sep) har köpt både spjälsäng, bärsele, skötbord och en hel hög barnkläder. Jag tror min husmorsgen eller vad man ska kalla det fortfarande slummrar djupt. jag sitter i stället och tar in offerter för flyttstädning, designar vårt nya kök och fixar med adressändringar/elavtal/tv/bredband...

Baby rapport (21+1 veckor)
Lilltjejen är nu ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram. Hon kan höra och reagerar på både ljud och ljus. Kan hända att jag senaste dagarna börjat känna något som skulle kunna vara sparkar.

1 kommentar:

  1. Härligt att höra att du har blivit piggare! Bärsele kan vara bra, men inte behöver man stressa med det; ungen går faktiskt t o m att bära hem på armen :-). Det är dock att rekommendera att man har en bilbarnstol i bilen till bebben.

    SvaraRadera