24 maj 2011

Att välja namn

Jag har de senaste halvåret skrivit ner de namn jag gillar för att när den stora dagen kommer ha några att välja mellan. Det ska gärna vara ett namn som passar med efternamnet, fungerar internationellt och inte är allt för vanligt eller för konstigt.

Charlotte i Sex and the city valde blommiga namn
på sina döttrar "Rose" och "Lily"

När jag var liten hade vi flera Anna i vår klass och ni vet hur det blir Anna S, Anna L, Anna O. Den värsta lösningen på flernamns problemet hörde jag om på en fest, där hade tjejens lärare hittat på smeknamn och delar ut bland dem och sedan kört stenhårt på de smeknamnen hela låg och mellanstadiet. Tjejen jag prata med ansåg sig ganska lycklig då hon fick ett av de bättre namnen men hur kände de andra?
Själv träffade jag ingen i min ålder som hette Susanne förrän jag flyttade till Stockholm när jag var 19 år!

Jag har kollat de 100 vanligaste namnen 2010 för att se om mina föslag fanns med..och det fanns de, alla namnen hade "toppplaseringar"! Så tråkigt att vi alla tänker så lika..
Här kan du se de placeringar "mina" namn hamnat på:

 

2 kommentarer:

  1. Jag lade in er namn i en slumpgenerator och den kom fram till att ditt barn ska heta Janna :-). //Kaspen

    SvaraRadera
  2. ...när jag kastade om era namn blev förslaget istället Eugenia?! //K

    SvaraRadera