13 september 2010

Val2010

För att få lite känsla för vad partierna står för har jag testat 4 partitester inför mitt kommande val. Många kollegor funderar på att taktik rösta på Centern för att hålla dem ovan 4% så inte alliansen tappar viktiga "poäng" mot Mona. För det känns som det är just vad detta val handlar om, vad ska vi göra för att inte riskera att få Mona som statsminister.

Jag började med att göra Dagens nyheters test, där fick jag
65 poäng Moderat
62 poäng Folkpartist
61 poäng Centern

I Svenskans test fick jag
49 Centern
45 Moderaterna
42 Folkpartiet

Aftonbladets test var svår att läsa av och även de värsta svaren
Sverigedemokraterna (!)
Folkpartiet
Kristdemokraterna

Och slutligen Expressens test (i detta test får du inga "poäng")
Folkpartiet
Kristdemokraterna
Centern

Jag skulle aldrig i livet skulle rösta på vare sig Sverigedemokraterna eller Kristdemokraterna och jag ser det som en förolämpning att testerna antyder en sån läggning! Endast ett test av 4 hade en direkt fråga om inställning till hur många invandrare vi tar in. Jag kan tycka att om man har med partier som har så starka åsikter ang invandrare, morgonbön i skolan och trosuppfattning så måste man ta ansvar i sitt test och ställa raka frågor som är grundstommen till partierna. Efter dessa tester känner jag att jag inte alls fått någon hjälp med mitt val och jag är rädd att någon som inte alls vet vad de ska rösta på skulle gå efter ett sådant här resultat när de lämnar sina röster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar