16 september 2010

Mingel på STRIKT

Min senaste arbetgivare var ett lite mindre konsultbolag där det genom åren passerat en massa tjejer/kvinnor. Så för ett år sedan tog min vän Kat initiativet att göra ett nätverk av kvinnliga alla före detta kollegor. Vår egen lilla motsvarighet till herrarnas bastuklubbar*.

Igår var det mingel hos STRIKT ett nytt svenskt klädmärke för "moderna yrkesarbetande kvinnor" som det står på deras hemsida. De har en mycket prisvärd kollektion i butiken som de hjälper dig att anpassa med insyningar och uppläggningar om så behövs. Du kan även beställa helt måttanpassade kläder i något av de 200 tygprover de har.

Det bjöds på bubbel och ostbricka, å jag drack förstås vatten..suck
Vi provade kläder och uppdaterade oss samtidigt på vad som hänt i varandras liv sedan sist. En var tillbaks från mammaledigt, andra hade bytt jobb och en var nyförlovad.
Och shoppingen? Jo, flera shoppade loss, det blev mest kjolar men ett par köpte hela dräkter. Jag hittade en snygg kavaj men tyvärr är deras butiks kollektion anpassad till kvinnor som är 168 och inte har större än C-kupa vilket inte riktigt är förenligt med min kropp... Jag får hålla mig till Tiger kavajer helt enkelt och vem vet, jag kanske hittar något snyggt i  New York om några veckor i stället ; )


*Bastuklubb enligt Wikipedia:
Bastuklubb är ett begrepp som innebär att en grupp utestänger ett fåtal medlemmar från det verkliga beslutsfattandet. Begreppet har sin grund i styrelser där den manliga majoriteten hade möjlighet att diskutera ärenden i bastun, dit den kvinnliga minoriteten inte hade tillträde. Den sociala strukturen i styrelsen gör att frågor redan är avgjorda när de lyfts i formella kanaler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar