07 mars 2011

KUB test

I fredags var vi på Ultraljudet för KUB testet vid Odenplan. Jag kommer ihåg när jag var med på ultraljuset för min lillebror för sisodär 22år sedan, då var det rena gissningsleken om vad som visades på skärmen. Tekniken har uppenbarligen gått långt för Läkaren behövde bara nudda magen så dök en stor tydlig 3d bild på skärmen!

Jag misstänker att vi titta in mitt i Monstrets sångstund, för det såg precis ut som den gjorde Mora Träsks "huvud axlar knä och tå" i en rasande fart : )

KUB testet delas in i 3 delar som värderas och slutligen läggs ihop för att få fram ett riskvärde.
Det första är min ålder, det andra är blodprov och det tredje är ultraljudet där man mäter nacken.

Jag var i vecka 12 +4 dagar när jag var där och fick då ett nackuppklarningsvärde (NUPP) på 2,2
En normal nackspalt är upp till 2,0 mm vid cirka 11 veckor och upp till cirka 2,8 mm vid 13 veckor och 6 dagar.
Detta beror på att nackspalten normalt växer i samma takt som fostret. En bredare nackspalt behöver inte betyda att något är fel. Även en del normala foster har tjockare nackspalt.

En nackspalt på 2,9 mm, är den övre gränsen för vad som är normalt. Trots att värdet är högre, är nio av tio foster (90%) med en nackspalt mellan 2,5 och 3,5 mm fullständigt normala.

2,1 är alltså ett bra värde och allt såg mycket bra ut enligt läkaren. Eftersom vi varit på semester och inte hunnit ta blodprov innan besöket så lovade hon att ringa på torsdag och lämna det slutgiltiga KUB resultatet.

Bilderna blev tyvärr mycket suddigare än det vi såg på skärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar