26 november 2010

”Virgin wool”

Idag är det minus 4 och stora fluffiga snöflingor faller sakta ner. Såna här dagar är det naturmaterial som gäller för att hålla sig varm och mysig. Mina kläder består idag av 20% kashmir, 5% angora och 75% ”virgin wool”. På vägen till jobbet var jag precis så där lagom varm som man sällan är i en tjock vinterjacka.

Nu är ju bara frågan vad är ”virgin wool”? Dags att googla. Det är ett begrepp som lever kvar i klädindustrin sedan 2 världskriget då ull ransonerades för att räcka till bla uniformer. Ull återvanns till stor grad och ”virgin wool” blev något exklusivt eftersom det efter att ha lämnat fåret endast tvättats, spunnits och sedan använts direkt i det plagg du hade på dig.

Även idag återanvänds ull i kläder som du kan hitta i butiken men det är mer vanligt att det är uppblandat med något annat material och därför inte är 100% ull.

Bäst att kolla upp Kashmir när jag ändå håller på.. Kashmir är underullsfibrer från tamgetter som lever i mycket kallt klimat. Ursprungligen användes getterna från Kashmir regionen, som ligger i norra Indien (där av namnet Kashmirull) men idag kommer majoriteten ullen från Kina och Mongoliet . Ullen är mycket mjuk och vill du ha den högst kvalitet ska du se till att använda underullen från getens buk- eller halspartiet.

Och angora vet jag faktiskt vad det är : )


Så mina 75% ”virgin wool” är helt enkelt vanlig fårull, 20% getull och 5% kaninhår men varmt och skönt är det iaf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar