01 februari 2012

Plankan

När jag var gravid googlade jag massor och hittade då en blogg av Olga Rönnberg som då jobbade på att komma i form efter sin tvilling graviditet (hon syns nu i tv som tränare i Biggest loser Sverige). Det var första gången jag hörde om delade magmuskler.
När man är gravid runt vecka 20 så delar sig magmusklerna för att göra plats åt barnet. Om man efter att gått ner sina gravidkilon fortfarande har en "bullig" mage, och ser smått gravid ut fortfarande, så kan det bero på att muskeln inte gått tillbaks som den ska.


Att göra situps hjälper inte eftersom det bara påverkar de yttre musklerna och inte ta på djupet, det finns då lite av en "mirakel" övning nämligen plankan.
Jag har som du vet några kilo kvar innan jag kan se om det här är ett problem men jag tänkte faktiskt vara proaktiv och börja träna rätt redan nu :)
Plankan är svår men vad som lockade mig är att man "bara" behöver hålla ut 30sek x 3 och man kan börja med lättaste varianten på knä. (Ja, sen ökar man det successivt till 45x3 och 60x3 innan man övergår till riktiga plankan på tå) men 30 sekunder kan till och med jag klara hehe

Jag gillar övningar som man känner att de gör nytt och efter 1,5 min så känns den här! Jag tänkte köra den varje dag tills jag klarar riktiga plankan 1minut x3 :) Jag rekommenderar den även om jag inte sett resultatet ännu utan bara för att den känns så kul i magen. Kolla även in på Olgas träningsblogg för bra tränings tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar