12 april 2011

Gravid och förkyld=synd om!

I söndags hade jag lite ont i halsen och på kvällen började jag hosta. Hostan fortsatte hela natten så jag var ett lik på jobbet i går. Nu är näsan helt täppt också så det var bara att inse att det var dags för min första sjukdag på 10 år! Ja, halva sjukdag iaf för jag var ju tvungen att åka in och fixa det viktigaste och hämta datorn ändå : )

Idag har jag underhållit mig med att från sängen övervaka alla grannarna som fixar i trädgårdarna och på balkongerna (varför är de hemma om dagarna, har de inga jobb eller ungar att ta hand om??) samt funderat på om bilen som sopar upp gruset verkligen gör det på det mest effektiva sättet. Borde det inte vara bättre om de sopade alt. blåste bort sanden i hörn och runt stolpar innan bilen kom, nu ligger ju allt som han inte når kvar! Hmm
Sopmaskin á la 1890 tal

Så här skriver sjuksköterskan Inga-Lill Söderlund om hosta under graviditeten, från http://www.prolina.se/
När du hostar så att hela kroppen skakar är det lätt att förstå din oro för att det lilla embryot eller fostret ska kastas ut ur livmodern. Men otroligt nog så påverkas inte fostret alls av jordskredet en hosta kan innebära. En förklaring är att livmodern är förankrad i hårda men flexibla band, så kallade ligament, som tar de värsta stötarna..Livmodern studsar inte omkring vid en hosta.

I slutet av graviditeten brukar oron gälla om hostan kan sätta igång en för tidig förlossning. Svaret är nej. Däremot kan man få lite extra ont i ligamenten som utsätts för extra belastning.

De stora undersökningar som har gjorts visar att fostret/barnet inte skadas av en förkylning eller en influensa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar