18 april 2011

Andra besöket hos barnmorskan

I morse var det dags för det andra besöket hos BM. Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss när vi gick dit men det blev ca 40 min samtal om ditt och datt.

Jag fick veta resultatet från blodprovet, jag har varken HIV, Hepatit B eller syfilis och det kan ju vara skönt att veta.
Det vaccin som jag fick som liten mot röda hund fungerar fortfarande bra.
Och barnet, är precis som jag, RhD negativt vilket var väääldigt skönt att veta : ) (Det betyder nämligen att min kropp inte kommer bilda antikroppar som kan riskera att stöta bort fostret och jag slipper en massa fler tester och sprutor under graviditeten och förlossningen!)

BM frågade även om vi valt ett första handsalternativ av BB. Vi har haft två funderingar;
A. Välja Karolinska i Solna efter som att det är större sannolikhet att det finns plats där den dagen man ringer in. Det kan vara mentalt jobbigt om man ställer in sig på ett sjukhus och sen i sista minuten inte får komma dit. Under mars - maj då många föder barn tvingas BB Stockholm att hänvisa ca 20-25% till andra BB eftersom de är så som vill komma dit. Enligt denna artikel i DN publicerad 2011-02-09

B Välja BB Stockholm eftersom det har så gott renome.
Bild från BB Stockholms patienthotell.

Vår BM tycker att BB stockholm är bäst, men hon är naturligtvis partisk eftersom mottagningen ingår i BB Stockholm gruppen. Hon sa att om vi valde deras BB så får vi 2 informationsmöten istället för bara ett som de andra har.

Vi valde BB Sockholm som förstahands alternativ men vi har båda insikten att det inte är slaget i sten den dag då vi behöver komma in.

Jag har fått väldigt dålig kondition och det har bara blivit värre med tiden. Jag kan nu inte gå i normal takt och prata samtidigt utan att bli väldigt anfådd och trött.
Barnmorskan tyckte inte det gjorde något utan sa bara jag skulle strunta i att tro att jag ska kunna träna eller tro att man som gravid måste hålla konditionen uppe. Hon sa; vila, när kroppen vill vila. (det är lite som att säga till en golden retriver att äta när den är hungrig.. för dig som inte vet så är Goldens är alltid hungriga!)
Nu kan jag i med gott mod strunta i alla goda råd om att jag måste träna mer ju tröttare jag är : )
Hon ville dock att jag skulle ta extra järn varannan dag fram till nästa besök om 6 veckor för att se om det skulle underlätta, så på lunchen hämtade jag ut dessa jättetabletter...


Med mig hem fick vi även pocketboken "Att föda" skriven av Gudrun Abascal, chefbarnmorska på BB Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar