17 december 2010

Stjärnjul 2010

Bara en vecka kvar nu till julafton. Det är totalt kaos på jobbet och det är så skönt att jag tagit ledigt två dagar innan jul så man hinner stressa ner!
Ikväll inledde vi julveckan en konsert, "Stjärnjul 2010". Den hålls i Filadelfiakyrkan och det här årets uppsättning bestod av:

Jessica Andersson, som slog igenom som artist redan i dokusåpan Fame Factory, och bildade därefter under ett par år duon Fame tillsammans med Magnus Bäcklund. Hon har vunnit den svenska melodifestivalen, spelat huvudrollen i Little Shop of Horrors och sjungit på kronprinsessans bröllop.
Hon har jättefin sångröst men sjöng tyvärr bara, vad jag gissa, nyskrivna jullåtar, som man inte alls känner igen eller riktigt förknippar med jul. Det var 18 året (om jag kommer ihåg rätt) som konserten hölls så jag förstår att de vill förnya och inte sjunga samma låter jämnt men det är ju ändå det man är lite ute efter när man går på julkonsert. Jessica hann med hela 5 klädbyten under showen, mycket underhållande!

Calvin Bridges, gospelartist från Chicago. Gospel är kul och han hade en bra röst. Helt klart godkänt!

Kosma Ranuer, är baryton, välkänd och hyllad av den svenska operapubliken. Han har sjungit bl a vid Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Malmö Opera. Fantastisk röst men varför fick han bara sjunga 2 låtar??? Väldigt konstigt.


Och en kör på 180 personer! Kören glänste under ett par låtar men mest satt man och funderade hur i hela friden 180 personer lyckader låta som 40 personer?!

Konferencier är Harald Norbelie. Han är journalist, föredrags­hållare, författare och tidigare chef för Radio Stockholm. Han har bla skrivit boken om Stockholms gator, Gata upp och gata ner.
Han prata lite om kvarteret kyrkan ligger i och om livet i stockholm på 50-talet. Inte tillräckligt intressant i min mening och jag gillar ändå historia. Dessutom tror jag han var nervös för han stakade sig och sa fel flera gånger.

Allt som allt, trevligt att komma ut men inget jag skulle gå på igen. Svag 3a av 5 möjliga. Vad som dock fick en stark 5a var drinken vi tog på mysiga restaurangen Babe på Rörstrandsgatan 15. Och ölen efter drinken var inte så tokig den heller ; )

Papadams, krispiga linsbröd med korianderchutney

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag är en av de i stjärnjulskören och kan informera dig om att Kosma var förkyld och blev tvungen att sjunga färre låtar än vad som var planerat på den föreställning som du var på. Kul att du uppmärksammade att vi i kören lät som 40 personer, vi är nämligen två körer som var för sig tävlar i genren barbershop och att lyckas få fler röster att låta som få är en stor bedrift, tack för det! Jag är lite nyfiken på vad du själv har för ideell hobbie så man kan komma och titta/lyssna på dig? Nåväl...jag misstänker att våra vägar inte kommer att korsas igen..så god jul! PS.gå gärna in på vår hemsida och framför dina åsikter, vi välkomnar all typ av feedback. DS.

    SvaraRadera
  2. Haha! Anonym; hon har ju precis framfört sina åsikter och det verkar ju inte precis som att du välkomnade den, med din syrliga kommentar. God Jul på dig Mrs W och jag hoppas att Anonym här ovan får många pepparkakor i jul... :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym.
    Kul att du hittade till min blogg som just är min ideella hobbie du frågade efter :)
    Jag hade ingen aning om att ni i kören inte fick betalt för konserten för det tycker jag absolut att ni var värda!
    Vad tråkigt att Kosma var förkyld men vilken tur att han ändå gjorde 2 låtar (och den gemensamma extralåten), för de var verkligen jättebra!

    Hoppas du får en underbar jul!

    SvaraRadera