14 december 2010

Julbord på Wärdshuset Lasse Maja


Idag är det dags för julmiddag med jobbet på Wärdshuset Lasse Maja i Barkarby. Det är en av Sveriges äldsta krogar som varit krog oavbrutet sedan starten 1671.
När de öppnade blev krogen snabbt känd för att vara "den värsta tumelplats för lättsinniga överdåd och bullersamma uppträdanden" och hotades vid ett flertal tillfällen av stängning. Så det låter som om julfesten kan bli riktigt lyckad ; )

Namnet kommer från den beryktade stortjuven Lasse Maja som 1812 dömdes vid det intilliggande Tingshuset för stölden i Järfälla kyrka. Han blev bla känd sina åtskilliga stöldturnéer där han mestadels var utklädd till kvinna.

Det är idag en av Sveriges endast 24 svanenmärkta restauranger. Det betyder bland annat att de i möjligaste mån ska använda svenska ekologiska råvaror.

Maten på julbordet hade den högsta kvalitet jag ätit på flera år. Varje rätt var bra dvs. smakade gott, hade rätt konsistens och såg god ut. Min favorit var blåbärssillen. Det fanns även lite roliga specialiteter som renhjärta och grisfötter. Jag vill gärna komma tillbaks till Lasse maja igen och äta julbordet med nära och kära.

Lasse Maja
För sisodär 14,5 år sedan var jag på min första intervju på just Lasse Maja, det var för en trainee utbildning inom Welcome Hotell kedjan.

Jag kommer ihåg när jag några veckor senare fick veta att jobbet var mitt och jag skulle berätta det i skolan. Alla blivande studenter var samlade i aulan för att syo konsulenten skulle dela ut våra inskrivningstider hos arbetsförmedlingen. Alla var ju dömda till arbetslöshet som tog studenten 96 så det var liksom enklast och köra massinskrivningar. När hon räckte mig min lapp så berättade jag att jag fått ett jobb i Stockholm som jag hittat via en annons på internet. Hon blev jätte imponerad och tyckte att jag skulle ringa Gefle Dagblad för att berätta hur jag lyckats få ett alldelens eget jobb.
Den veckan jag tog studenten så fanns det ett enda ledigt jobb utannonserat i tidningen i Gävle, så man kan ju förstå att det ansågs unikt att en helt vanlig student lyckades på första försöket. Om man nu kan kalla mig en helt vanlig student ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar