08 september 2011

Vecka 39+3, sista besöket hos BM?

Idag kändes det nästan som om jag var en normal människa igen. Gick upp kl 7 när klockan ringde, duschade, åt frukost och tog t-banan in till stan.
Det enda som skiljde mig från de andra var att jag stod i en vanlig topp och kände mig varm medans de andra hade tröjor och jackor : )

BM var som vanligt 10-15 min sen... och vi var klara på 15min.

Huvudet var inte fixerat som jag trott utan var fortfarande ”ruckbart”. På niomanader.se står:
En del bebisar är väldigt sent ute och fixerar sig inte förrän sista dagarna innan förlossningen eller tom när själva förlossningsarbetet startat.Det finns ofta en bra anledning till varför det är ruckbart och det vanligaste är nog att mamman har ett rymligt bäcken. Det är helt enkelt inte tight nog för att bebisen ska ”fastna” med huvudet.
Fixeringen i sig har inget med förlossningsstart att göra så du behöver inte oroa dig ifall din bebis inte ligger fixerad.
När barnmorskan kan rucka på huvudet (alltså vicka det fram och tillbaka med sina händer när hon klämmer långt ner på magen) så kallas det att bebisen är just ruckbar.
I praktiken så spelar det ingen roll om bebisen är fixerad eller ruckbar så länge den ligger rätt.

Mitt blodtryck= 140/75

Barnets hjärtfrekvens= 140
Normal hjärtfrekvens hos ett foster är mellan 110-160 slag/min.

SF mått=35
SF mått är avståndet mellan blygdbenet (symfysen) och livmoderns överkant (fundus). Om man följer tillväxten så är det ett tecken på att graviditeten utvecklas normalt och att barnet växer som det ska. I vecka 40 ska värdet ligga mellan 33 -39.

Allt var därmed som vanligt. Nästa besök är den 22/9 och vid det tillfället gör hon bokningen hos BB för igångsättning till den 27/9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar