18 juli 2011

Nu har det gått 32 veckor = 8 månader = 80% av graviditeten.

Nu är det max 10 veckor kvar.. långtid tycker M, kort tid tycker jag.

Goda råd är svåra att hitta som gravid, man kan läsa på olika gravidsidor men där tenderar alla hypokondriker och moraltanter att samlas vilket gör att man istället blir stressad och inte alls vet vad som är rätt eller fel.
Man kan fråga barnmorskan men är hon som vår så är allt och då menar jag ALLT normalt och man får ingen konkret vägledning. Jag har under månaderna som gått hamnat i en "det som händer det händer" attityd tex "- jaha då är det den här veckan jag vaknar kl 3.15 varje natt för att gå på toa" eller "aha den här veckan MÅSTE jag äta mellanmål mellan kl 15-16 för att inte hungra ihjäl".

Dock tenderar man att få en bunt råd ändå tex personer som säger att;  
  • jobba så länge som möjligt för stressen gör att möjligheten ökar att slippa gå över tiden och därmed slippa en 4,5 kg unge till de som tycker att jag ska fejka ont i ryggen och bli sjukskriven redan nu.
  • stl 50 är ingen ide att köpa när det gäller barnkläder eftersom det är urväxt redan dag 2 till de som säger att stl 50 är hur stort som helst
  • man ska max gå upp 10 kg till de som tycker att jag inte alls är särskilt stor trots att jag gått upp 13 kg.
  • ta alla bedövningar som finns tillgängliga direkt till att så länge man tar det lugnt och andas så räcker det med lustgas.
  • ta det lugnt och vila mycket till de som säger ska du gå hem från festen redan!
  • använd inte napp för tidigt får då vill babyn inte amma till de som säger att nappen åkte fram efter en vecka och det har gått hur bra som helst.
Tyvärr ändras alla råd med jämna mellanrum så om någon födde barn för längre än 6 år sedan, ja herregud nästan 4 år sedan, så är de rön de fick uråldriga. Tänk bara hur ofta rådet om sovställning för babyn ändrats senaste åren. Nu gäller för övrigt "på rygg" som gäller, om du undrar.
En favorit har snabbt blivit att vin är helt ok att dricka i normala mängder under ammning, det är nämligen så liten procent som kommer ut i bröstmjölken att den är jämförbar med det du får i dig i filmjölk. Enda anledningen att Statens folkhälsoinstitut inte helt tar bort varningen är att de är rädda att fulla föräldrar inte har 100% koll på sina barn.

På Livsmedelsverkets hemsida står:
Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar.

Att försöka ha kontroll och följa alla riktlinjer är meningslöst, tur att man är en mordern människa som kan ha många bollar i luften, är prestigelös och snabbt anpassar sig till förändingar. Flexibel är som du vet mitt andra namn, synd bara att gravidhormoner inte har lika bra tålamod som jag ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar