22 mars 2010

Bröllopsfotograf

Att välja fotograf, vigselförrättare och solist känns som svåra beslut eftersom de får sån stor effekt på stämningen under bröllopet. Problemet med att vara först ut att gifta sig i sin vänkrets är bristen på rekommendationer!
Nätet är därför mitt främsta verktyg.

Efter att ha surfat runt på ett dussintal hemsidor hittade jag fyra fotografer som jag tyckte hade livfulla och vackra bilder.
Till dem mailade vi en offertförfrågan för porträttfotografering på plats, fotografering av vigsel och minglet efteråt. Svaren varierade i både text och pris.

En fotograf svarade så här:
Grattis till att ni ska gifta er! Det är ju jättebra att ni är ute i god tid och vilken fin plats ni valt för ert bröllop dessutom.
Hon offererade 12 000 för det vi efterfrågat.

En annan så här:
Jag finns fortfarande tillgänglig ert datum! Att anlita mig som fotograf på er stora dag innebär mycket mer än vackra minnen på bild. Med min erfarenhet från flera hundra bröllop och brudpar blir jag oftast inte bara fotograf utan även en stöttepelare både innan och under dagen.

Senare i mailet hänvisa hon även till sig själv i tredjeperson…spännande.. trodde det bara var Mona Salin som gjorde det..
Offerten låg på 23 000 kr.

Spontant känner jag att hellre väljer en glad positiv tjej för 12 000 än någon som tycker att vi ska vara tacksamma över att hon är tillgänglig isf att gratulera och som dessutom är nästan dubbelt så dyr. Jag skulle ha frågat om man fick rabatt ifall man valde bort optionen ”stöttepelare” ; )



Jag vet att jag är kinkig på hur jag blir bemött men det är ju faktiskt jag som betalar…eller hmm kanske ska säga att det är M som betalar största delen..

Men det blev faktiskt ingen av dessa utan vi valde Lina & Linda. De har gjort en helhetstjänst där man först får hjälp med make-up och hår och sen fotografering. Eftersom både jag och M är praktiska personer så kändes det helt rätt för oss att bara ha kontakt med en leverantör i stället för två. Dessutom är bilderna på deras hemsida både roliga och vackra : )

Du kan se deras Portfolio på http://www.linaochlinda.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar