13 mars 2010

The dress- part 1

Att gå i bröllopsbutiker är jobbigt. Idag har jag avverkat 3 av 6 och jag är helt slutkörd!
Jag började dagen med att gå till den största butiken på min lista. Bröllopsbutiken på St eriksgatan 74. Men att gå dit kl 12 en lördag visade sig vara ett riktigt nybörjarmisstag! Det vimlade av brudar och väninnor som snabbt fyllde varje litet hörn av butiken. Något jag också har lärt mig i dag är att man alltid måste ta av sig skor och ytterkläder innan man får titta på klänningarna, vilket i sin tur betydde att den kvadrat meter till ”hall” butikerna hade var rena trafikstockningen av folk som varken kom ut eller in.


Brudar är ett roligt släkte att observera. Mitt i butiken stod en av dem i en pärlbeströdd prinsessklänning med rejäl vidd och släp. Hon frågade sin mamma som stod lite på sidan och titta på;
- Ser den ståtlig ut? Du vet att jag vill att den ska vara magnifik. Är den tillräckligt magnifik?
Jag hörde inte vad mamman svara men jag tyckte mig se vad hon tänkte ”Vem är den här bruden som måste ha en klänning för 16 000kr och vad har hon gjort med min gulliga dotter??”

Som första gångs tittare insåg jag att jag försökt bestiga kilimanjaro utan att först provklättrat Hammarbybacken, så jag lämnade butiken utan att prova något och gick vidare.

Nästa butik var KiK på St Eriksgatan 96. Nu hade jag lärt mig om skor och ytterkläder så jag hängde snabbt av mig och kände att NU är jag inte längre nybörjare ; ) KiK hade inte särskilt mycket att titta på och jag misstänker att de provklänningar som hängde där, varit med ett tag. De var så solkiga och nersmutsade att man knappt ville ta i dem. Men jag tog mod till mig och bad att få prova 2st som jag sett i deras katalog. Den första var en 2 delad dräkt, kjolen var perfekt i vidd men urringningen på toppen var rakt skuren och det passade inte riktigt mig. Sen provade jag en sött klänning med spets som satt riktigt bra, önskar jag kunna tagit en bild och visat men det är absolut förbjudet tydligen..


Tjejen som hjälpt mig skrev upp namn och pris på klänningen och gav mig ett tygprov. En äldre herre som också jobbade i butiken frågade mig om jag fått mitt tygprov och sa sedan ”så du kan lägga det under kudden”
Jag kunde inte hjälpa det utan var tvungen att fråga varför och jag fick svaret – "Så du kan drömma om klänningen”
Alltså vad är det för folk som jobbar i brudbutiker??? Varför skulle jag lägga ett tygprov under kudden? Om jag nu skulle vilja drömma om en klänning så skulle det garanterat vara en mer exklusiv variant än de ”hemsydda” klänningarna de kunde erbjuda i den här butiken... men jag bet mig i tungan, tackade och gick, det är bara att inse, mitt blodsocker var antagligen på väg ner, dags att gå till en 7-eleven.

Den sista butiken blev Lillys på Karlbergsvägen 27. De hade just nu bara sina vårmodeller i stl 36 eftersom resterande inte kommer in förens 1 april, när ägarbytet är gjort. Men jag provade 3 st av förra årets modeller och kom fram till en sak, jag ska inte ha båtringat! Det måste varit att tyget är så mycket styvare och tjockare för det såg inte alls lika bra ut som den skärningen brukar göra på mig. Där emot provade jag en 2 delad halterneck, där överdelen satt perfekt! Så jag tror att jag kommit ett steg närmare den modell jag vill ha : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar