06 november 2009

Mårtensafton

Idag åker vi till Skåne för att fira Mårtensgås. På Wikipedia.se står det
”På en klassisk gåsamiddag äter man svartsoppa som förrätt, därefter gåsen, och till sist skånsk eblakaga* som efterrätt.”

*eblakaga (fritt översatt till svenska betyder det äppelkaka, även om jag anser att den mer korrekta överättningen är "äppelmos med aningens av kaka på toppen")

De senaste åren har jag med besviken min påpekat för svärmor att svartsoppa faktiskt är del av traditionen (särskilt efter att jag fick höra att det smakar pepparkaka, mmm gott med pepparkakor!). I år har svärmor kapitulerat och ordna svartsoppa, det ska vara en Norrlänning för att få Skåningarna hedrar traditioner ; ) Nu får vi väl bara se om jag bokstavligen får äta upp mina önskemål...


För att se recept på svartsoppa gå in på www.coop.se

Wikipedia fortsätter att förklara uppkomsten av traditionen så här:
Dagens tradition hänger samman med ett helgon man firar den 12 november. Helgonet hette Martinius eller senare Martin av Tours. Detta var ursprungligen en romersk soldat från det område som idag är Ungern som hade konverterat till kristendom. I staden Tours ville ortsborna göra honom till biskop men själv var han inte lika intresserad av detta, enligt sägnen p.g.a. det stora ansvaret det förde med sig.
Enligt den allmänt vedertagna sägnen gömde Martin sig bland gässen. I samband med detta kacklade gässen och avslöjade honom och han blev ändå biskop. Gässen äts således som "straff" för att dessa avslöjade honom, händelsen lär ha utspelat sig den 11 november 371.


För dina synder ska du lida i tusen och åter tusen år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar