03 november 2009

39-årskrisen

Jag läste boken 39-årskrisen av Jane Green på flyget till och från Dublin.
Den handlar om det gamla kompisgänget som inte samlats på flera år och som nu återförenas när en av dem oväntat dör. Man får följa de fyra vännerna som alla har egna (ganska stora) problem och står inför livsavgörande beslut.

Det är Holly som håller upp den perfekta fasaden men som helt tappat känslan av sig själv pga. sitt dåliga äktenskap, Saffron som har ett förhållande med en gift man och samtidigt kämpar med sitt alkoholmissbruk, Olivia som precis blivit lämnad av sin pojkvän och trots att det bara gått några månader är han redan på väg att gifta om sig (han som aldrig ville gifta sig med Olivia trots att de var tillsammans i flera år) och slutligen Paul, och hans framgångsrika fru Anna som efter flera försök fortfarande är barnlös och alla insemination har totalt tömt deras bankkonton.

Jag satt och grät 2 timmar i sträck på väg till Dublin och antagligen skrämde jag mina medresenärer från vettet : ) Boken är en typisk chick-lit men tyvärr är slutet inte alls bra. Det känns som författaren tappade lusten att skriva eller att hon tyckte att boken börja blir för lång, för när man äntligen ska få veta hur alla ska lösa sina problem tar hon ett stort kliv fram ett år i tiden då alla återförenas ingen och berättar för varandra hur det gick. Jag känner mig lite lurad på kompotten! Men vill du rensa tårkanalerna så är det här absolut rätt bok.

Svensktitel: 39-årskrisen
Originaltitel: Second Chance
Författare: Jane Green

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar