15 november 2009

Ni-na-ni-na-ni-nanna boktipset

Kleopatras Kam
Författare: Maria Ernestam

Handling:
Anna, Mari och Fredrik, vänner sedan länge och alla i behov av förändring i livet, bestämmer sig för att starta ett företag tillsammans. Affärsidén är lika enkel som genial:Kleopatras kam - företaget som löser alla dina problem.
Deras samlade kompetens är imponerande och det blir en omedelbar succé. Människor söker och får hjälp, med allt från skattedeklarationer till middagsbufféer och inredning.
Men en dag dyker en äldre kvinna upp på kontoret med en märklig förfrågan: Jag har ett uppdrag åt er, säger hon. Jag vill att ni ska döda min man. Och hon är beredd att betala bra till den som hjälper henne.

En av de mer oväntade och trollbindande böcker jag lästs på länge. Du tror flera gånger att du listat ut slutet men det kommer hela tiden oväntade svängningar som gör läsningen till ett rent gympapass för hjärnan. Tidningen Smålänningen säger att den ”innehåller fler överraskningar än ett Kinderägg” och det gör den verkligen!
Maria Ernestam använder ett trollbindande språk som gör mig helt fascinerad. Jag är glad att jag hittade ”Kleopatras Kam” på bokbytarhyllan på jobbet och jag ser fram emot att läsa hennes andra böcker!

1 kommentar:

  1. Jag läser den boken nu - jättespännande! Maria Ernestam har ett underbart språk; behagligt att läsa och det flyter lättsamt = det svåraste som finns att få till! Och innehållet...mmmm...så himla spännande berättelser. Har läst andra böcker av henne: Busters öron och Alltid hos dig - kan rekommendera dem starkt!

    SvaraRadera