28 augusti 2014

5:2 treveckors utvärdering

Att följa 5:2 är mycket lättare än någon annan diet men med det inte sagt att det är lätt. Att se andra äta gott medans du själv äter en tråkig soppa kommer aldrig vara kul, men å andra sidan är faktiskt Viktväktarnas heta nudelsoppa inte så tokig, bara inte rolig fyra gånger i veckan.

Jag förstår att de varna alla som haft ätstörningar att inte köra 5:2 för jag lägger väldigt mycket focus på kalorier och mat. 

Jag har inte kört harcore varianten som innebär enbart en, max två mål per dag för att ge en 16 timmars fasta mellan dagens sista mål och frukost dagen därpå.
Jag har ett lågt blodtryck och svajigt blodsocker så jag behöver "mat" 5 gånger per dag.

Ett tips är att inte äta för mycket dagen innan en fastedag för då blir man mycket hungrigare och det är svårt att hålla nere kcal.
Jo, kom också ihåg att 500kcal för kvinnor och 600kcal för män bara är ett snitt inte ett faktum vad just du ska äta. Du måste räkna ut det efter dina parameters, längd vikt och hur mycket du rör dig per dag.
Här är hur du räknar;
http://5-2dietenrecept.se/fakta/hur-du-raknar-ut-hur-manga-kalorier-du-ska-ata-pa-din-52-diet-fastedag/

Jag hade stora förhoppningar på viktnedgång eftersom jag har mycket att ta av, jag blev lite besviken på resultatet..
Efter tre veckor har jag totalt gått ner 2,5kg. Första veckan 1,5 kg, andra veckan 1 kg och tredje veckan därmed noll kg.

Den här veckan har jag däremot tagit en paus, jag är slut som människa och behöver mina kalorier för att får det att gå runt. 
Jag har ont i knän, höfter och rygg. Huset är inte bara skitigt, det känns som ena saken efter den andra går sönder. De senaste 4 veckorna så har både TVn (egentligen antennen) och tvättmaskin gått sönder, det är takpannor som ligger fel och nu går helt plötsligt inte golvvärmen i badrummet att slå på, motorn låter som en trött akvariepump.

Är det för mycket begärt att få sitta i en solstol på playan i Mexico och dricka pina colada????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar