25 oktober 2010

Att byta efternamn

Jag skicka en fråga till skatteverket om när mitt nya efternamn går igenom, jag fick detta svar:

"Handläggningstiden är för närvarande 4-6 veckor eftersom kontoren har väldigt hög arbetsbelastning just nu. Namnändringen sker inte förrän vi har fått in vigselintyget från vigselförrättaren. Den 12 oktober inkom ert vigselintyget till Skatteverket. Er vigsel samt ditt nya efternamn har dock inte blivit registrerat än."

Betyder det att jag inte kommer med flyget till Mårten-gås-middagen om 2 veckor, eftersom det bokades i mitt nya namn???...Dessutom är jag fortfarande inte gift..se där se där..

Rutin namnbyte:
När man har ingått vigsel i Sverige så skickar vigselförrättaren in intyg om vigsel till Skatteverket så att vi kan registrera att vigseln har skett.
Namnändringen kommer inte att ske förrän vi har fått in vigselintyget från vigselförrättaren. Efter att vi har registrerat er vigsel registrerar vi din namnändring. När namnändringen är gjord skickar handläggaren ut en bekräftelse på att detta har skett.

Det kan alltså ta några veckor innan vi har registrerat vigseln och det nya efternamnet. När det har skett så kommer du att få ett registerutdrag med posten. Eftersom du har bytt namn så kommer Körkortsregistret automatiskt att skicka ut en grundhandling för ett nytt körkort. Om du inte har körkort så är det id-kort som ska bytas. Använd det gamla namnet tills det är klart
med registreringen av det nya namnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar