20 september 2009

Kakor

Våra husliga helger fortsätter den här helgen har vi putsat fönster, tvättat, målat en vägg, duschat blommor och något som börjar bli en vana, bakat...

Har ni sett reklamen för kakor med receptet på baksidan? Idag har jag testat receptet : )

3 dl Vetemjöl
6,5 dl Havregryn
150 g margarin
1 1/4 dl socker
2 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
2 dl hackade russin
100g hackad choklad
1,5 dl hackade hasselnötter
1 dl Vatten
½ tsk salt

Förvärm ugnen till 200g
Blanda mjöl, bakpulver, smör, socker, salt och havregryn.
Tillsätt sirap, vatten och russin och blanda
Tillsätt choklad och nötter, blanda
Rulla degen i diameter på ca 6 cm
Ställ degen i kylskåpet 30min
Skär 1 cm tjocka skivor och lägg på bakplåtspapper
Sänk temperaturen till 175g och sätt in kakorna i ca 14 min.
Ta sedan ut dom och låt dem svalna på galler.

Jag lyckades inte få det att bli en deg, så jag hällde i mer vatten och smör än vad som står på påsen. En annan utmaning var att det inte var angivet hur myckt salt det skulle vara så även där fick man improvisera.

Kakorna blev lika goda som de jag köpt, enda skillnaden var att mina var mjuka men de kanske löser sig om man ställer dom i kylen ett tag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar