08 oktober 2009

Tjoho jag har INTE livmoderhalscancer!

Jag gillar verkligen inte att gå till läkaren, jag gör allt för att skjuta det framför mig i stället för att ta tag i det och få det överstökat. Cellprovs tiden som man får hemskickad är en av de besök jag ducka längst för, delvis eftersom man inte ens aktivt behöver avboka tiden men sen helt ärligt, är de ju inte en av de trevligaste upplevelserna.

Men så för några veckor sedan läste jag på Aftonbladet att det kommit ett nytt säkrare prov för livmoderhalscanser och inte nog med det, du gör själv provtagningen hemma! Sånt gillar jag, att slippa passa läkartider utan att göra det när jag faktiskt har tid!

Testkitet Qvintip

Hemtestet visar om du har någon av ca 15 infektioner som kan skapa livmoderhalscanser. Du beställer testet på http://www.aprovix.se/ sen dimper det ner i lådan några dagar senare. Instruktionerna var lätta att förstå och det tog ca 2 veckor innan jag fick mitt svar:

Provet var normalt och ingen högrisk HPV (Humant Papillomvirus) kunde påvisas i provet. Detta betyder att risken för livmodercancer är ytterst liten.

Jag passade på att fira resultatet med en extra god middag!

Länk till Aftonbladets artikel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar