26 februari 2014

Läkarbesök

Efter ett par timmar med "andnöd" och hosta i morse gav jag upp och bad M köra mig till en läkare..


Jag fick tid på Kista närakut och under 30 min kollade en läkare tempern, öron (där fanns lite vatten och de var lite röda), hon bankade mig i pannan och på kinderna (höger sida kändes lite öm). Sen lysande hon på hjärtat och lungorna då hon bad mig andas djupt (men det kan jag ju inte..)
Efter det var det CRP test.

CRP är ett protein i blodet som mäts när läkaren misstänker att man har en infektion eller inflammation.

Man får ofta lämna ett prov när det finns misstanke om lunginflammation.

Tidigare var det vanligt att lämna det prov som i dagligt tal kallas för "sänkan" när man hade en infektion. Idag mäts istället CRP-värdet i blodet. 
Eftersom det går snabbare att få svar, kallas CRP ibland för snabbsänka.
CRP, som står för C-reaktivt protein, är ett protein som ingår i immunförsvaret och snabbt ökar i koncentration i blodet när man får en infektion eller inflammation. Redan efter åtta timmar kan CRP vara förhöjt. När man blir frisk går CRP snabbt tillbaka till vanliga värden igen.

Jag fick veta att "min snabbsänka var hög", såg då ut som ett frågetecken eftersom jag inte fattade ett ord.. Mitt värde var antingen 109 eller 190 ( jag och M hörde olika).

Värden över tio milligram per liter tolkas som förhöjda. Ett värde på över 100 milligram per liter brukar vanligen tyda på en kraftigare infektion, exempelvis en bakteriell lunginflammation... och även graviditet ger förhöjda värden.

Så summasumarum jag har lunginflammation och ska äta penicillin i 10 dagar och är sjukskriven i 7 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar