14 juli 2010

Lite navelskåderi

Jag har haft problem med min mage i drygt 2 år och det verkar ständigt bli sämre. I tisdags såg jag en annons för något som jag tror är ett ganska nytt läkemedel Probi:Mage. Det tillvekars av samma svenska bolag som har gjort Proviva dryckerna, de som baseras på vilka bakterier du behöver i magen och då specifikt på bakterien Lactobacillus plantarum 299v. I annonsen stod bla:
  • Lp299v hjälper kroppen att öka upptaget av järn med ca 50%
  • I test med IBS (Irritable Bowel Syndrome) patienter blev 45% helt återställda medan 50% fick en klar förbättring.
  • Att magsmärtor, gasbildning och övriga mag- och tarmproblem minskade markant.
  • Toalettbesök minskade hos 60% av försökspersonerna.
  • Pengarna tillbaks om man inte är nöjd efter 3 veckor. 
Pengarna tillbaks övertygade mig om att prova : )
Nu har jag just avslutat första veckan med Probi:Mage. De första 2 dagarna hatade min mage att ta pillret men för varje dag blev den lugnare och nu en vecka senare, reagerar magen inte alls på när pillret dimper ner. Pillret är något mindre är en vitamintablett och ska sväljas med vätska (första dagarna krävdes det väldigt mycket vatten för att få pillret att gå enda ner, tog jag bara ett glas kändes de så torrt i halsen, som om pillret fastnat på halva vägen).

Den första positiva effekten kom efter 3 dagar, efter att ha ätit lunch fick jag en varm känsla i magen och att magen känner sig nöjd med maten. Inte som i vanliga fall när jag går igenom i detalj vad jag ätit för att beräkna hur lång tid maten kommer stanna i kroppen, 20 eller 45 min. I fredags upptäckte jag till min förvåning att det gått TRE timmar sedan lunch och jag hade ännu inte gått på damernas! Helt galet!
Det senaste två dagarna har magen kurrat hungrig innan maten och varit tys och mätt efter maten, nästan som magarna i sagorna : )
Det börjar bli riktigt kul att äta nu enda problemet är att jag börjat känna mig nöjd, nästan mätt, under tiden jag fortfarande äter, mättnad för mig brukar i vanliga fall komma en stund efter att jag slutat äta. Nu när det är kul att äta skulle jag vilja skyfla in så mycket som möjligt men jag kanske ska vara glad att jag blir mätt annars vet man ju inte hur det är skulle sluta hehe..

Jag tror dessutom min nyvunna mättnadskänsla har bidragit till ytterligare en effekt, på en vecka har jag gått ner 1,5 kg utan att ha ändrat på vad jag äter.

Jag har 2 veckor kvar på min prövoperiod, jag vet inte om jag vågar ropa hej ännu men det ser ju lovande ut!

Några månader senare:
Jag åt mina piller i 3 veckor och det var länge sedan min mage var så bra som efter det! Jag kontaktade Företaget som tillverkar Probi för att höra hur länge man skulle ta pillren. Jag fick det ganska nedslående svaret att bakterien inte gick att bygga upp utan att man måste fortsätta ta det i all framtid.
Jag vill gärna hålla mitt pillerätande på ett minimum så efter de tre veckorna började jag sakta trappa ner och ta det varannan dag och sedan var tredje tills jag slutade helt.

I mitt perspektiv så har magen fungerat till belåtenhet sedan dess (alltså jag förväntar mig inte en perfekt mage utan bara en som bara är så bra att jag inte störs av den). Jag fick ett återfall ca en månad senare men då tog jag ett piller om dagen till det blev bättre sedan slutade jag igen. Sedan dess har jag inte haft några problem.

5 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt!!!! Äntligen kan du få bukt med stackars magen - jag håller tummarna! kram!

    SvaraRadera
  2. Googlade på "Probi Mage" och hittade till ditt inlägg. Nu va det ett tag sen du skrev detta så jag undrar bara - vad kom du fram till efter dina 3 veckor ? Äter du Probi Mage fortfarande ? "En som just börjat" :)

    SvaraRadera
  3. hej :) kom in på din blogg när ja googlade om probimage, ja har börjat ätit dom idag, funkar dom fortfarande idag för dig? ja får aldrig behålla maten så ska bli kul och se om detta funkar :)

    SvaraRadera
  4. Det funkar, har haft grymma gasbildningar och allmäna problem men efter bara 3 dagars använding så e det nästan borta, att det skulle vara så enkelt som en liten tablett :)

    SvaraRadera
  5. Ditt inlägg fick mig att göra ett försök. Kom in på din sida via Google som flera andra men du skrev så rakt o oppriktigt!
    Tack för det!

    SvaraRadera