17 januari 2010

Rosmarin och citron Kyckling med Rösti och Rabarberpaj till efterätt.

Serverades med ett Chablis från Jean Marc Brocard 2008.


Torka av kycklingen med hushållspapper och strö över havssalt och peppar redan på förmiddagen och låt den sedan stå i kylskåpet.

En timma och 15 min innan middagen ska serveras:
Sätt ugnen på 175g.
Koka potatis oskalad tillsammans med en citron och några klyftor vitlök i 15 min. Stick massa hål i citronen och stoppa den snabbt tillsammans med färsk rosmarin och vitlöksklyftorna i kycklingen.
Blanda olivolja och soja och pensla kycklingen och sen in i ugnen i ca 60 min.

Smöra formen för pajen och fördela rabarbern.
Blanda 2 dl mjöl, 1 msk socker och 100g margarin i en bunke.
Strö över ca 1-2 msk potatismjöl och lika mycket socker över rabarbern.

När det är 15 min kvar på kycklingen:

Skala och strimla den nu svala potatisen. Krydda med salt, vitlökskrydda och peppar. Lägg ca 15 g smör i stekpannan och 1 msk olja som du värmer upp. (Ska man göra två är det nästan bäst att ha två separata stekpannor). När smöret blir gyllenbrunt lägger du i potatisen. Stek på medelvärme vänd på potatisen efter ca 7 min.


Ta ut kycklingen ur ugnen och höj temperaturen till 225g.
Dela upp kycklingen och lägg upp det på tallriken tillsammans med röstin.
Sätt in pajen i ugnen. 20 min medans man äter varmrätten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar