13 december 2009

Och här kommer receptet

Lussekatter 40 st
Gräddas i 250g ca 5 min

Du behöver:
3 plåtar med bakplåtspapper på
3 bakdukar
Extra proppar om strömmen går
Köksvåg
Termometer
Stor bunke och starka armmuskler

Ingredienser:
150 g margarin
5 dl mjölk (mellanmjölk går bra)
75 g jäst dvs 1,5 paket
2 pkt saffran (men nästa år ska jag nog testa med 3 paket)
1 tsk salt
1 dl socker
1 ägg (+1 ägg att pensla med)
900 g mjöl (använd alltid en köksvåg!) dvs 1,5 liter
Russin

1. Smula ner jästen i en stor bunke
2. Smält margarinet på svag värme, tillsätt mjölken när smöret smält. När det är 37g häll över det över jästen. Rör ut jästen så den löser upp sig.
3. Tillsätt saffran, salt, socker, ägg och mjöl. Rör det till en fin deg. Låt jäsa under en bakduk i 30 min.
4. Mjöla bakbordet lite grann, häll ut degen och knåda den några minuter. Dela den i 40 bitar.
5. Rulla en ca 13 cm mask i tjocklek med lillfingret och form till ett S
6. Lägg på plåten och låt jäsa 30 min. sätt i russin och pensla på ägg.
7. Grädda 5 min. Låt katterna kallna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar