14 december 2009

Kakor till jul

Vad har man för kakor till jul? Jag har iaf bakat spröda Vaniljhorn som bara smälter i munnen, skulle gjort dubbel satts när jag ändå höll på : )



Vaniljhorn 40 st
Gräddas i 175g i 12 min

Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
strösocker

2 plåtar med bakplåtspapper

1. Vispa ihop smör, vaniljsocker och mjöl med elvispen, tills det blir en smulig deg. Det fungerar faktiskt lika bra med en vanlig sked, gäller bara att få upp värmen på smöret så det blir en deg. Tryck ihop degen med handen på köksbänken. Rulla degen till två tjocka rullar och lägg dem i kylskåpet i ca 20 minuter.

2. Dela 40 st lika stora delar

3. Rulla ut varje bit till en pinne som du böjer och lägger på en plåt med bakplåtspapper. Rulla inte för tunt, då bryts kakorna lätt sönder när de är klara.

4. Baka kakorna mitt i ugnen i ca 12 minuter. Kakorna ska inte få färg, men kännas lätta när de är klara.

5. Nu kommer den trixiga delen.
Låt kakorna svalna 2-3 min på plåten. Sen ska de få strösocker och så här gör jag då. Ta en platt tallrik strö ut strösocker, ta en osthyvel eller liknande och för försiktigt över kakorna till tallriken. Häll där över mer socker. Använd osthyveln att fösa över socker så det kommer över hela kakan. När du är nöjd flytta över kakan på ett serveringsfat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar