14 augusti 2016

Utesluta Citronsyra & Limonen

(citric acid, E330, limonen)

Jag pratade med en kollega som berättade att hon under det senaste året försökt medhjäpt av uteslutningsmetoden komma fram till vad som orsakade sonens utslag. Svaret blev citronsyra även kallat E330.

Olivia klagar ofta på att det kliar och jag själv har eksemliknande utslag som jag inte blir av med. För några år sedan hade jag problem med min hårbotten men så hittade jag ett schampo som löste problemet.
Jag tittade på våra hud och hårvårdsprodukter och samtliga innehåller citronsyra… utom mitt shampo.
Det räcker för mig för att göra ett försök med olivia för att se om vi kan få slut på kliandet.

Varför citronsyra? Det är väl en naturlig produkt?
Den citronsyran som används i hudvård och mat är tyvärr framställd på fabrik med hjälp av mögelsvamp, aspergillus niger.

Och vad är limonen?
Ett av världens vanligaste doftämnen är limonen, som utvinns ur citrusfrukternas skal och linalool, som bland annat finns i lavendelolja. De används som doftsättare i en stor andel parfymer, kosmetika, hygienprodukter och rengöringsmedel. Limonen används även som miljövänligt lösnings- och avfettningsmedel inom industrin. Limonen och linalool är två av de 26 allergiframkallande doftämnena  som enligt lag måste anges i ingredienslistan på kosmetika och hygienprodukter eftersom de är kända för att kunna orsaka hudalleriger och kontakteksem. Det är inte doftämnena i sig som är allergena, utan den nedbrytningsprodukt som bildas när de oxiderar i kontakt med luften. Då bildas de kraftigt allergiframkallande hydroperoxiderna. 

Här är det som klarade sig kvar i vårt badrum :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar