27 augusti 2015

Tänder

Som ni kanke kommer ihåg skulle jag ta bort en visdomstand som växer snett så den inte riskerar att skada tanden framför. 

Läkaren varnade att visdomstanden, som ligger ner under tandköttet, blir en komplicerad operation. Detta medför risker som hon ville varna för bla  
-att roten kan ha sökt sig in i bihålan och att den lämnar ett hål där när den försvinner 
-att hon kanske måste ta del av käkbenet för att få loss den.
-att hon skadar tanden framför eller att den följer med käkbenet om det måste tas bort.

Nu visar 3D 360 röntgen att visdomstanden redan skadat tanden framför och nu vill tandläkaren därför ta bort båda tänderna. 

Men nu är ju skadan gjord och jag har inte ont, varför ska jag då ta bort tänderna? 
Låter mer logiskt att ta bort den skadade tanden som är en vanlig tand som går att dra upp och lämna den svåra visdomstanden som då får mer plats... Eller? (Nej, jag vet inte om det är praktiskt möjligt att göra)

De flesta människor går bara till tandläkaren när de väl har ont i tänderna.. Jag har inte ont men ska ändå blir av med 2 tänder innan jag fyllt 40?!

Jag måste fundera en sväng till på det här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar