14 december 2011

Vad ska man ha på julbordet...

Jag sitter och spånar på vad vi ska ha på vårt julbord i år..bäst går det att hitta på saker till efterrätts bordet hehe

3 sorters sill (inkl mammas inlagda)
Gravad lax
Ägg med kaviar
Kalvsylta
Skinka
2sorters kallskuret kött (kanske renhjärta och lammfiol :) eller så blir det helt enkelt en kryddigare korv)

Jansson
Prinskorv
Julkorv
Köttbullar

Potatis
Brysselkål
Brunkål (till skåningen)
Rödbetssallad
Ett "finare" knäckebröd
Vörtbröd

Efterrätt / godis bord
Ris a la malta
Kladdkaka
After eight
2-3 sorters hemgjort godis
Mandariner
Druvor
Nötter
Glögg
Pepparkakor med eller utan ost
Rostade mandlar

Åh i skrivandets stund blev jag lite sugen på mandelmusslor med hjortronsylt (det brukar mormor göra) men jag har inga formar.. man kanske kunde göra cheesecake med hjortron istället? Eller kanske köpa färdiga : )

Det skulle inte heller vara fel med Jordgubbar doppade i choklad, så som aquavit i New york hade på sitt julbord när jag och lillebror var där.

Det måste nog tyvärr strykas lite från listan annars får nog M spader...Saker om vi redan från början plockat bort är:
Ål
Lutfisk
Dopp i grytan
Grisfötter
Inlagd strömming
Revbensspjäll
Ostbricka med fikon marmelad

1 kommentar:

  1. Kan meddela att mitt julbord kommer att se i princip likadant ut som ditt, fast jag vill ha rödkål också men ingen julkorv, och det kallskurna köttet tror jag vi klarar oss utan också... kram! Kat (som börjar få tillbaka rösten så sakteliga)

    SvaraRadera